Choroby macicy

Przeznaczeniem macicy jest stworzenie optymalnych warunków dla rozwijającego się płodu.
Poddawana jest ona przez lata wielu zmianom hormonalnym, które nierzadko kończą się
schorzeniami różnego typu. Poważne problemy z macicą mogą nie tylko uniemożliwić urodzenie
dziecka, ale także zagrażają bezpośrednio zdrowiu i życiu kobiety.

Atrybut kobiecości

Każda część macicy ma swoje zadanie do wykonania. Jej ściana uczestniczy w tworzeniu się łożyska,
poprzez które przez wiele miesięcy będzie mógł odżywiać się płód. Mięśnie macicy będą miały
kluczowe zadanie na finale ciąży, ponieważ kurcząc się rozpoczynają akcję porodową. Aby macica
mogła we właściwy sposób spełniać swoje zadanie, przez cały okres płodności kobiety zachodzą w
niej zmiany hormonalne, skoordynowane z cyklem miesiączkowym. Niestety, częste zmiany poziomu
hormonów, niedoleczone infekcje, komplikacje przy ciąży lub po porodzie, ale też wiele innych
czynników powodują, że macica staje się areną wielu schorzeń.

Macica problematyczna

Do bardzo popularnych chorób macicy zaliczają się polip endometrialny, polip w macicy, torbiel
endometrialna a także rak endometrium, który jest już na 4. miejscu wśród nowotworów
rozpoznawanych u kobiet. Jest on efektem patologicznych rozrostów błony śluzowej macicy. Niektóre
z chorób jak endometrioza mogą nastręczać wiele problemów ze względu na ich przewlekły
charakter. Przerost błony śluzowej macicy dotyczy już 3-10% kobiet w wieku rozrodczym. Leczenie
przyczynowe nie istnieje, ponieważ do tej pory nieznane są jednoznaczne przyczyny choroby. Lekarze
opierają się więc głównie na farmakoterapii. Równie tajemnicze są schorzenia, związane z rozrostem
błony śluzowej macicy. Polipy, torbiele i mięśniaki teoretycznie częściej występują u nieco starszych
pacjentek, ale coraz częściej borykają się z nimi również te młodsze.

Polipy i mięśniaki

Polipy są widoczne gołym okiem, ich objawy to najczęściej zwiększone krwawienie i powstawanie
wydzieliny w pochwie. Mięśniaki to łagodne guzy, które upodobały sobie trzon macicy. Występują
pojedynczo lub w grupie. Nowoczesne, coraz mniej inwazyjne metody operacyjne w ginekologii